NSA: Przedsiębiorca, który zwraca się do fiskusa z pytaniem o właściwą stawkę ryczałtu dla swoich usług, nie musi podawać kodu PKWiU
20.05.2024 | PODATKI
W dniu 26 stycznia 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał korzystny dla podatników wyrok (sygn. akt II FSK 487/23), w którym wyraził stanowisko, iż w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnych organ podatkowy nie może wymagać od podatników klasyfikacji statystycznej według PKWiU jako warunku koniecznego dla oceny stanu faktycznego.
Zdaniem NSA interpretacja indywidualna powinna koncentrować się na ocenie prawnych konsekwencji opisanych czynności, a nie na wymuszaniu spełniania dodatkowych, nieprzewidzianych przez prawo warunków proceduralnych.
Czego dotyczyła sprawa?
Sprawa dotyczyła podatniczki prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, będącej jednocześnie wspólnikiem w spółce jawnej oraz komandytariuszem, a także pełniącej funkcję członka zarządu w innej spółce. Podatniczka złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w której wskazała, iż od 2022 r. zdecydowała wszystkie swoje dochody opodatkować ryczałtem, w związku z tym zapytała o stawkę ryczałtu dla wynagrodzenia za opisane usługi świadczone na rzecz określonej spółki. Wnioskodawczyni wyraziła stanowisko, że stawka 8,5 % jest stawką właściwą, ponieważ usługa ma charakter świadczenia złożonego, bez dominującej usługi.
Organ w trybie uzupełnienia braków formalnych wniosku, zobowiązał podatniczkę do podania kodu PKWiU dla świadczonych przez nią usług. Podatniczka wskazała, iż wystosowała wniosek o dokonanie klasyfikacji przez GUS, jednakże nie został on rozpatrzony. Pomimo poinformowania fiskusa o braku kodu oraz wskazaniu przez wnioskodawczynię, iż jego podanie nie jest konieczne do wydania interpretacji, urząd pozostawił wniosek do rozpatrzenia.
W związku z tym podatniczka złożyła skargę do WSA na postanowienie organu w przedmiocie pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał korzystny dla skarżącej wyrok i wskazał, że podanie kodu PKWiU nie jest elementem stanu faktycznego wymaganego we wniosku o interpretację.
Organ złożył skargę kasacyjną od niniejszego wyroku w konsekwencji czego sprawa trafiła do NSA.
Stanowisko NSA
Według Naczelnego Sądu Administracyjnego interpretacja przepisów o ryczałcie ewidencjonowanym nie może się opierać na opiniach Urzędu Statystycznego, a jedynie na nazwach usług wymienionych w tych przepisach. Zdaniem NSA kody PKWiU służą jedynie do grupowania usług, a nie ich definiowania, w konsekwencji czego kody nie mogą zastępować definicji usług, które podlegają opodatkowaniu ryczałtem według określonych stawek.
Wyrok NSA ma znaczące konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy chcą rozliczać się ryczałtem, gdyż oznacza, że nie muszą się opierać na interpretacjach GUS, ale mogą określić, jaka stawka ryczałtu jest dla nich właściwa biorąc pod uwagę nazwy usług wymienione w przepisach o ryczałcie.
Powyższy wyrok wpisuje się w utrwaloną linię orzeczniczą, zgodnie z którą podanie kodu statystycznego (PKWiU, PKOB, KŚT) zasadniczo nie jest obowiązkowym elementem stanu faktycznego, od którego organ podatkowy powinien uzależniać wydanie interpretacji indywidualnej (np. WSA w Łodzi sygn. I SA/Łd 1081/17 z dnia 30 stycznia 2018 r., NSA sygn. I FSK 853/19 z dnia 22 stycznia 2021 r., NSA sygn. I FSK 782/19 z dnia 6 kwietnia 2023 r.).